Een afspraak maken

Waarmee kunnen wij u helpen?

Neem contact op

Slaapstoornissen

biologische klokSlapen: Bij veel vrouwen in de overgang/menopauze verstoord

Veel functies in je lichaam volgen een ritme van ongeveer 24 uur. Veel neurologische aandoeningen gaan gepaard met een verstoring van dit ritme. Dit 24 uurs ritme noemen we Circadiaans ritme. Melatonine is de stof die onze biologische klok aanstuurt. Er zijn mensen die chronisch aan slaapstoornissen lijden. Bij hen loopt de biologische klok niet gelijk met de maatschappelijke klok. Je kunt hier echt ziek van worden. (In geval van Jet-Lag is dit van tijdelijke aard). Het niet gelijk lopen van de klok is het Delayed Sleep Phase Syndrome(DPSS). Dit is de meest voorkomende slaapstoornis.

 

Of je aan dit syndroom lijdt is te controleren door het Melatonine- gehalte te laten meten op verschillende tijdstippen. Dit kan door op watten te kauwen. Je Melatoninegehalte is te bepalen in je speeksel.  Dit geeft inzicht in wanneer en hoeveel Melatonine je aanmaakt op bepaalde tijdstippen.

Melatonine is een hormoon dat wordt geproduceerd in de pijnappelklier(Epifyse) in de hersenen. Deze wordt beschouwd als de belangrijkste synchroniserende factor van je biologische klok.

Overdag wordt nauwelijks Melatonine geproduceerd. Bij volwassene stijgt de concentratie tussen 20:00-22:00 uur. Het maximum wordt bereikt rond 03.00 uur en om 8:00 ’s morgens is de basiswaarde bereikt. Melatonine wordt aangemaakt onder invloed van licht en heeft invloed op je ritme. Verder ook omgevingsprikkels, eten, werken en bewegen. Parallel met het Melatonine ritme lopen slaap-waak, temperatuur en Cortisol(stress hormoon)ritmes.

Om een verstoord Melatonine ritme te herstellen wordt eerst een meting verricht. Wanneer en hoeveel Melatonine maak je zelf aan. Vervolgens wordt op een bepaald tijdstip(door de neuroloog bepaald) Melatonine voorgeschreven. Ook lichttherapie kan werken.

 

In Nederland kun je Melatonine, zelfs van 3 en 5 mg. Gewoon kopen of bestellen via internet. NIET DOEN.

Als je niet weet wanneer en hoeveel Melatonine je zelf aanmaakt, grijp je in in een systeem waar je werking niet van kent.  Het lijkt beter dan een slaaptablet, maar ook in dit geval:

 

Meten is weten.

Menigeen slikt al jaren slaapmedicatie. Dit werkt verslavend en werkt op den duur niet meer.

Veel vrouwen krijgen slaapproblemen in de overgang of menopauze. Ook als je een whiplash hebt(gehad) of slechtziend bent kan je Melatonine huishouding verstoord raken.

In combinatie met opvliegers worden het wel erg korte nachten. Blijf er dus niet mee rondlopen.

 

 Bron: ZGV Ede